Śladami Starego Zagłębia Miedziowego…

Braliśmy udział w Rajdzie Szlakiem Szybów O/ZG Rudna, był Rajd Szlakiem Szybów KGHM. W trakcie rozmów z kolegą Bogusławem Frydrychem padł pomysł odwiedzenia także miejsc związanych ze starym zagłębiem miedziowym. Postanowiliśmy odwiedzić miejsca gdzie kiedyś działały zakłady górnicze Konrad, Lubichów, Nowy Kościół i Lena.

Oczywiście to na mnie spadł obowiązek zaprojektowania trasy. Wydawało się to proste, ale jak przyszło odnaleźć konkretne lokalizacje placów szybowych, szybów oraz innych ciekawych miejsc związanych z górnictwem musiałem się wspomagać starymi mapami topograficznymi oraz przeczytać kilka artykułów o starym zagłębiu.

Na rekonesans trasy wyruszyliśmy w dn. 26.06.2022 r. niewielką ale sprawdzoną 3 osobową ekipą zawodników KGHM ZG RUN: Marek Warchala, Bogusław Frydrych i Wiesław Gromysz. Teraz kiedy wiemy już co i jak nas czeka na trasie na następny raz możemy pomyśleć nad przejazdem większą ekipą.

Wycieczkę rozpoczęliśmy i zakończyliśmy na parkingu pod stadionem w Złotoryi.

Na trasie odwiedziliśmy m.in. takie miejsca:

• Kopalnia Złota „Aurelia” położona w centrum Złotoryi przy ul. Stromej. Nie jest to miejsce związane ze starym zagłębiem ale bardzo ciekawe, warte odwiedzenia. Czynne od godz. 10.00. Nie czekaliśmy na otwarcie, może następnym razem…
  • Upadowa Grodziec czyli próba udostępnienia kopalni Konrad upadową z powierzchni. Jeszcze 2 lata temu w terenie było kilka budynków z czasów funkcjonowania kopalni. Aktualnie wszystko zburzone, teren zrekultywowany, podzielony na działki budowlane. W lesie wiele śladów, zapadlisk ale bez dokładnej mapy nie udało nam się znaleźć wejścia do upadowej.
  • Iwiny, kopalnia Konrad. W lesie w pobliżu Jurkowa udało nam się znaleźć miejsca po zlikwidowanych szybach K-II i K-III. Było ciężko, trochę trzeba było ale z pomocą GPS udało się je zlokalizować. Szyby zabezpieczone betonowymi płytami. Przy szybie K-III znajduje się pamiątkowa tablica. W tym rejonie żadne budynki nie zostały zachowane. Ślady po kopalni zachowały się natomiast w rejonie głównego placu szybowego w Iwinach, jest tam teraz zlokalizowanych kilka firm. Miejsce po szybie K-I także zabezpieczone jest płytą betonową i oznaczone połówką koła linowego. Zachowana jest także Kapliczka Górnicza.
  • Lubków, kopalnia Lubichów. Przejechaliśmy obok szybu L-III. Został on zlikwidowany w latach 70-tych i tego szybu nie było na mapach topograficznych. O tym szybie zrobiło się głośno w 2017 r. kiedy zawaliła się płyta zabezpieczająca szyb, zlokalizowana na podwórku obok budynku mieszkalnego. W trybie pilnym zabezpieczono wyrobisko o głębokości 200 m i średnicy 5 m. Dzięki fotografiom w artykule prasowym udało nam się zlokalizować to miejsce w terenie. Ludzie nadal mieszkają w swoim domu, mając na podwórku zlikwidowany szyb górniczy. Szyby L-I, L-II znaleźliśmy bez problemów bo do 2015 r. funkcjonowała tam Kopalnia Gipsu i Anhydrytu „Nowy Ląd”. Szyby zabezpieczone są betonowymi płytami i ogrodzone. W Lubkowie przy skręcie do byłej kopalni ustawiony jest pamiątkowy wagonik górniczy.
  • Staw osadowy w Iwinach. To tutaj 13.12.1967 r. doszło do katastrofy, przerwania wałów. Zginęło wtedy 18 mieszkańców. Na głównym skrzyżowaniu w Iwinach znajduje się tablica upamiętniająca tą tragedię.
  • Na odcinku Iwiny – Raciborowice Dolne przejechaliśmy fragmentem ścieżki rowerowej po starej linii kolejowej. Bardzo ładna trasa, aż się prosi o przedłużenie w kierunku Grodźca i Nowej Wsi Grodziskiej.
  • Kopalnia Nowy Kościół w Nowym Kościele. Na terenie byłej kopalni funkcjonuje firma Lena Wilków Sp. z o.o. Wjazd na teren zakładów nie był możliwy.
  • Jerzmanice, odwiedziliśmy słynne Krucze Skały. Ładne miejsce, wykorzystywane przez wspinaczy.
  • Trasę zakończyliśmy zjazdem ścieżką MTB nad Zalew Złotoryjski. Sam zalew niestety suchy, bez wody. Trwają prace renowacyjne przed mistrzostwami świata w płukaniu złota planowanymi w sierpniu br.

Całość trasy wyniosła 68 km. Z powodu upału (36 stopni) skróciliśmy trasę i zrezygnowaliśmy z odwiedzenia Kopalni Lena w Wilkowie i Skansenu Górniczo-Hutniczego w Leszczynie. Zostawiamy to na następny wyjazd „Śladami Górnictwa Gór Kaczawskich”. Trasa w przygotowaniu…